لینک دانلود@مبانی نظری و پیشینه تحقیق اهداف پیشرفت تحصیلی@

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اهداف پیشرفت تحصیلی|40204979|online-uni-down|مبانی نظری و پیشینه تحقیق اهداف پیشرفت تحصیلی,اهداف پیشرفت تحصیلی
در حال حاظر شما فایل با عنوان مبانی نظری و پیشینه تحقیق اهداف پیشرفت تحصیلی را دنبال می کنید .

خصوصیات محصول:

بخشی از متن :

انگیزش:

پژوهشگران همواره از خود می­پرسند، که چرا برخی از دانش­آموزان در مطالعاتشان سختکوش­تر از دیگران به نظر می­رسند؟چرا برخی از دانش­آموزان مطالعات لازم را انجام می­دهند، در حالی که برخی دیگر حتی کتاب درسی را هم باز نمی­کنند؟ چرا برخی از دانش­آموزان راهبردهای سطحی مانند به یاد سپاری طوطی­وار را به کار می­گیرند؟ جواب این سوالات به پژوهش و مطالعه دوباره انگیزه فراگیران نیاز دارد. مثلا دانش­آموزانی که می­خواهند ارزش ماده­ی درسی را بفهمند به احتمال زیاد خواندنی­های محوله را خواهند خواند، راهبردهای مطالعه پیجیده را به کار خواهند گرفت و هنگام گم­گشتکی کمک خواسته و در نتیجه به پیشرفت تحصیلی بیشتری خواهند رسید. دانش روانشناسی در حیطه­ی انگیزش و یادگیری بر یافته­های پژوهشی نقش مهمی را در فهم رفتار فراگیران و افزایش توانایی­های انگیزشی با آنان از گذشته تا به امروز داشته است (بدری گرگری و حسینی اصل، 1389).

انگیزش فرایندی است که باعث می­شود که فعالیت هدفمند راه­اندازی و نچهداری شود(پنتریچ و شانک، 2002) و از رفتارهایی چون آغازگری تکلیف، پایداری، صرف تلاش و کوشش استنباط می­شود. به بیان ساده انگیزش چیزی است که افراد را به پیش رفتن وا می­دارد، در حال پیش رفتن نگه می­دارد و مقاصد را تعیین می­کند و نه تنها برای ترغیب دانش­آمزان با فعالیت­های تحصیلی درگیر می­کند، بلکه برای میزان یادگیری دانش­آموزان از اطلاعات دریافتی نیز مهم است ( اسلاوین، 2006، ترجمه سید محمدی،1389).

چشم اندازهای روانشناختی مختلف انگیزش را از دیدگاه­ها و به شیوه­های متفاوتی بررسی و تبیین می­نمایند. رفتارگرایان بر پاداش­ها و تنبیه­های بیرونی به عنوان یک سازه­ی کلیدی در تعیین انگیزش فراگیران تاکید می­کنند، اما انسان­گرایان به جای تاکید بر تقویت وتنبیه بیرونی، بر رشد و توانایی­های فردی، احساس شایستگی، خودشکوفایی وآزادی انتخاب تاکید می­کنند و شناخت پرایان منشاء انگیزش را افکار و اندیشه­ها، انتظارات و اهداف می­دانند(بیبانگرد،1386).

تاریخچه جهت­گیری هدف:

مفهوم جهت­گیری هدف در دهه­ی 1980 در نتیجه­ی تحقیقات کارول دوک و همکارانش با کودکان دبستانی مطرح شد. در این تحقیقات کودکان روی مجموعه­ای از تمالیف حل مساله کار می­کردند. در مرحله­ی اول، این مسایل ساده بودند و کودکان می­توانستند آن­ها را با موفقیت حل نمایند. در مرحله­ی دوم، مجموعه مسایل دشوارتری به آنان داده شد. به محض ارایه­ی این مجموعه از مسایل به دانش­آموزان محققان دو الگوی درماندگی توام با رفتار ناسازگارانه را از خود به نمایش گذاشتند. آن­ها خیلی زود جا زدند و اعتماد به نفس خود را از دست دادند و احساس اضطراب بر آنان چیره شد به گونه­ای که دست به راهکارهای تصادفی و غیر خلاقانه زدند. در نتیجه به عنوان افراد شکست خورده علاقه¬ای به ادامه فعالیت از خود نشان ندادند. از سویی، گروه دیگر از این کودکان، الگوی سازگارانه و منطقی از خود به نمایش گذاشتند. آن­ها از چالش­ها لذت می­بردند و اطمینان داشتند که می¬توتنند این مسایل راحل کنند و از راهکارهای سازنده و ابتکاری برای حل مسایل استفاده می­کردند. دوک با انجام تحقیقات بیشتر متوجه شد که کودکان در مواجه با موفعیت­ها و فرصت­های یادگیری اهداف متفاوتی در پیش می­گیرند. عده­ای در پی به نمایش گذاشتن توانایی­هایشان خود و کسب داوری­های مطلوب و اجتناب از مورد سرزنش قرار گرفتن از سوی دیگران هستند. این افراد اهداف عملکردی را انتخاب می­کنند و هدفشان کسب عملکرد مطلوب است و ممکن است ترس و نگرانی از شکست در تکلیف، آن­ها را به سمت الگوهای پاسخ­دهی نادرست و نامتناسب سوق دهد. برخی دیگر از این کودکان که الگوی پاسخ­دهی مناسب داشتند روی هدف یادگیری مطلب، جهت افزایش دامنه­ی توانایی و معلومات خود تمرکز داشتند. آن­ها اشتباهات و موانع پیش روی خود را به عنوان امر عادی فرایند یادگیری قلمداد می­کردند. به طور خلاصه، دوک به این نتیجه رسید که کودکان در برخورد با فعالیت­ها دو هدف عمده را دنبال می­کنند که یکی از آنها توسعه و بسط توانایی­های خود است. در هنگام مواجه با چالش­ها، اتخاذ هر کدام از این اهداف تاثیر عمیقی در رفتار و عملکرد باقی می­گذارد ( غلامی، 1382).


مطالب دیگر:
پاورپوینت درباره مواد و روش هاپاورپوینت درباره موتورهاي الكتريكيپاورپوینت درباره موزه آب استان خوزستانپاورپوینت درباره میدانهای الکترومغناطیسپاورپوینت درباره ميكروسكوپ (Microscope)پاورپوینت درباره میکروبیولوژیپاورپوینت درباره نظارت و کنترلپاورپینت درباره نظام s5 و محیط کارخانه قبل از انجام 5sپاورپوینت درباره نظام شايستگي درشركت ملي گاز ايرانپاورپوینت درباره نقش سازمان های غیر دولتی در ناتوانی و حوادثپاورپوینت درباره نقش ورزش، فعاليت بدني و فیزیوتراپی در بيماري‌هاي روماتيسميپاورپوینت درباره نكات مهم آموزشي جهت بيماري كه تحت عمل جراحي ديسك كمر قرار گرفتهپاورپوینت درباره نگاهی به یک فرآیند اجتماع محورپاورپوینت درباره نگاهی مختصر برهیدروکلوئیدهای گیاهیپاورپوینت درباره نمودار تعادلي آهن وكربنپاورپوینت درباره نهضت ترجمه و تأثیر آن درگسترش فرهنگ و تمدن اسلامیپاورپوینت درباره نورپـردازیپاورپوینت درباره نورسنجیپاورپوینت درباره هاری و حیوان گزیدگیپاورپوینت درباره هزینه‌های ترک خدمت کارکنانپاورپوینت درباره هسته‌زایی و باریون زاییپاورپوینت درباره هماهنگی پردازه ها (Process Synchronization)پاورپوینت درباره همايش ايجاد زيرساخت تجاري‌سازي ايده‌هاي دانشگاهيپاورپوینت درباره هوش مصنوعي و عامل های منطقیپاورپوینت درباره ورزش و نیرو