لینک دانلود@مبانی نظری و پیشینه تحقیق پیشرفت تحصیلی@

مبانی نظری و پیشینه تحقیق پیشرفت تحصیلی|40204984|online-uni-down|مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره پیشرفت تحصیلی,مبانی نظری و پیشینه تحقیق پیشرفت تحصیلی,پیشرفت تحصیلی
در حال حاظر شما فایل با عنوان مبانی نظری و پیشینه تحقیق پیشرفت تحصیلی را دنبال می کنید .

مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره پیشرفت تحصیلی

خصوصیات محصول:

بخشی از متن :

پیشرفت تحصیلی[1]

اگر موفقیت تحصیلی را معادل با پیشرفت تحصیلی مد نظر باشد به معنی موفقیت دانش آموزان در گذراندن دروس یک پایه تحصیلی مشخص و یا موفقیت در امر یادگیری مطالب درسی می­ باشد و مخالف آن افت تحصیلی است که از معضلات و مشکلات نظام می­باشد. اتیکسون[2] و همکاران (1998)، پیشرفت تحصیلی را توانایی آموخته شده یا اکتسابی فرد در موضوعات آموزشگاهی می­دانند که به وسیله آزمون­های استاندارد شده اندازه­ گیری می­ شود (به نقل از سیف، 1380).

عوامل موثر در پیشرفت

به طور کلی مهمترین عوامل موثر بر پیشرفت به شرح ذیل است:

الف) هوش :

یکی از مهمترین و اساسی ترین عوامل موفقیت، مخصوصاً در فراگیری دانش ها و فنون مختلف است، چنانکه اگر فرد از نظر هوش عقب مانده باشد تحصیل وی در روند عادی وجاری نظام آموزشی میسر نخواهد بود و باید به روش دیگری مثلاً آموزش استثنایی، از تحصیل بهره مند گردد.

ب) علایق و عوامل مربوط به دانش آموز:

علاقه یا رغبت از لحاظ تربیتی نقطه شروع فعالیت ها را تشکیل می دهد. برای اینکه تحصیلی چشم گیرتر نسبت به سایر افراد دارند. انگیزش و پیشرفت تحصیلی، علاقه به مطالعه و پیشرفت، ابتدا در آزمایشگاه ­های روانشناسی آغاز گردید و سپس به سازمان­ ها و موقعیت ­های دیگر گسترش یافت. بهتریت انگیزه ­های اجتماعی توسط هنری موری(1938) ارائه شده است. وی اولین کسی بود که مفهوم نیاز به پیشرفت را از طریق کار بر روی گروه کوچکی از افراد بهنجار و با استفاده از روش­ های مصاحبه، پرسش نامه، تحلیل رویا و خاطرات، بررسی زندگی نامه فردی، مشاهده رفتار در جلسات گروهی، تجربه های آزمایشگاهی گوناگون، بررسی واکنش افراد به ناکامی، موزیک و شوخی را به دست آورد. وی نیاز را به عنوان فشار درونی جهت ­داری می ­دانست که تعیین می­ نماید افراد چگونه به دنبال پدیده­ها و اشیاء یا موقعیت­ های مختلف در محیط هستند و چگونه به آنها پاسخ می­دهند تا با ارضاء شدن نیازهای شان فشار درونی­شان را کاهش می­دهند. موری و همکارانش(1938) به تدوین فهرستی از نیازهای انسان پرداختند و آنها را به دو دسته تقسیم کردند:

الف- نیازهای اولیه (فیزیولوژیک) از قبیل نیاز به غذا،آب، هوا، امور جنسی، عمل دفع، اجتناب از درد، حرارت و ...

ب- نیازهای ثانویه روان شناختی یا اجتماعی: وی فهرستی از نیازهای روان شناختی یا اجتماعی از قبیل نیاز به پیشرفت به نظم و ترتیب، درک و فهم، پیوند جویی، سلطه­ گری، دنباله روی، استقلال، خود نمایی، آسیب گریزی، اجتناب از سرزنش و .. را شناسایی نمود و اظهار داشت که بسیاری از رفتارها (نه لزوما همه آنها) توسط مجموعه ای از نیازهای فوق کنترل و هدایت می­ شوند و هر فرد را می توان صاحب مجموعه ای مشخص از نیازهای فوق دانست که رفتارش را در جهت ارضای آن نیازها که برای شخصیت اش حیاتی هستند، نیرو بخشنده و هدایت می نماید(به نقل از رجبی،1392).

ج) انگیزه :

اصطلاح انگیزه در زندگی روزانه به معانی وسیع­تر از معنای روان­شناسی به کار می­ رود، زیرا تمام عادتها، محرکه ای خارجی، هیجانها و هدفها را شامل می شود.انگیزه حالت مشخصی است که موجب پیدایش رفتار معینی می شود. به عبارت دیگر، انگیزه عبارت از حالات، شرایط درونی، فیزیولوژیک و روانشناختی فرد است که او را به فعالیت در جهت معین یا برای رسیدن به هدف های خاص وادار می کند. ممکن است انگیزه شکل های گوناگون پیدا کند. از قبیل: احتیاجات، رغبت ها، امیال، گرایش ها ... و به هم خوردگی تعادل و در نتیجه یادگیری تنها هنگامی رخ می دهد که فرد عدم تعادل یا تنش دارد و معلم برانگیختگی او را از همین حالاتش در می­ یابد. رسیدن به هدف، این بر انگیختگی را ارضا می کند و در نتیجه حالت تعادل در رفتار دانش آموز و دانشجو پیدا می شود و آرامش خاطر احساس می کند.(شعاری نژاد، 1362، ص374)

[1]- Academic Achievement

[2]- Atkinson


مطالب دیگر:
📗پاورپوینت اهميت و جايگاه استانداردهاي كمپوست در صنعت كمپوستينگ📗تحقیق موقعیت جغرافیایی شهرک صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی سیرجان در آلودگی هوای شهر سیرجان📗تحقیق مطالعه و بررسي عوامل مؤثر در پيدايش و گسترش اسكان غيررسمي در شهر يزد📗پاورپوینت بيوتكنولوژي در صنايع غذايي📗تحقیق عوامل تأثيرگذار در پيدايش شهر ياسوج📗پاورپوینت خلاصه کتاب حرکات اصلاحی📗پاورپوینت مدرسه حیدر علی اف باکو📗پاورپوینت خانه بروجردی ها📗پاورپوینت خلاصه کتاب شیمی آب تالیف دکتر حسین آقایی📗پاورپوینت خلاصه کتاب اصول و مبانی آموزش و پرورش تالیف دکتر علی تقی پور ظهیر📗پاورپوینت خلاصه کتاب مقدمات تكنولوژی آموزشی تالیف خدیجه علی آبادی📗پاورپوینت خلاصه کتاب مفاهیم و روش های آماری تالیف گوری باتاچاریا و ریچارد جانسون📗پاورپوینت خلاصه کتاب آمار و كاربرد آن در مديريت 1 تالیف دكتر عادل آذر و دكتر منصور مومنی📗پاورپوینت روش های آماری در روان شناسی و علوم تربیتی (آمار استنباطی) براساس کتاب دکتر علی دلاور📗پاورپوینت تئوری های مدیریت کارآفرینی📗تحقیق بررسي عملكرد پزشكان متخصص و ماما در مواجهه با كاهش شير مادران📗تحقیق تربیت کودک از نظر اسلام📗تحقیق تربیت حضرت علی (ع)📗تحقیق اخلاق اسلامی در برخوردهای اجتماعی📗تحقیق پرستاري در ايران باستان، صدر اسلام و پس از اسلام📗تحقیق پرورش کرامت نفس📗تحقیق اعمال صالح، احكام، اخلاق و دعا📗پاورپوینت خلاصه کتاب هوش مصنوعي رهياتي نوين تالیف راسل ونورويگ ترجمه رامين رهنمون و آناهيتا هماوندی📗پاورپوینت خلاصه کتاب نظریه زبان ها و ماشین ها ترجمه مهندس سیدحجت الله جلیلی📗پاورپوینت خلاصه کتاب مهندسی نرم افزار2 تالیف یان سامرویل ترجمه جعفرنژاد